Brangsta kelionės traukiniais ir autobusais


2008-08-11
Gintautas Degutis
Brangsta kelionės traukiniais ir autobusais

Prieš metus prašę leidimo padidinti tarpmiestinių maršrutų bilietų kainas vežėjai vėl nerimsta. Kelionės bilietus nuo rytdienos brangina ir "Lietuvos geležinkeliai".

Kalti brangūs degalai

Pernai panašiu metu Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (VKEKK) leido vežėjams 3-4 centais už kilometrą padidinti tolimojo susisiekimo maršrutais važiuojančių autobusų paslaugų maksimalius tarifus. Autobusų kompanijos maksimalių tarifų iki šiol taip ir nesiryžo panaudoti, tačiau tikina, kad šiose ribose jau nebeišsitenka.

"Per metus degalų kainos pakilo daugiau nei litu. Pernai gegužę už dyzeliną mokėjome 2,66 lito, o šiemet tą patį mėnesį - jau 3,88 lito. Apskaičiuokite, kiek padidėjo išlaidos, - apie 30 proc. Vien tik degalai gali mus nuvaryti į kapus, o kur dar atlyginimai ir visos kitos išlaidos... Aišku, nė vienas vežėjas nepakels kainų maksimaliai, kiek būtų leidžiama, bet turėtume rezervą ateičiai", - aiškino Kauno autobusų kompanijos "Kautra" vadovas Linas Skardžiukas.

Sprendimas - po dviejų mėnesių

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos "Linava" nariai - autobusų parkai ir kitos keleivinio transporto įmonės - maksimalius tarifus vežant keleivius paprasto tipo autobusais prašo padidinti 7 centais už kilometrą, o vežant minkšto tipo autobusais ir ekspresais - 9 centais už kilometrą. Sprendimą kainų komisija turėtų priimti maždaug per du mėnesius.

Dabar vežant keleivius paprasto tipo autobusais maksimali kilometro kelionės kaina yra 18-21 centas, o vežant minkštojo tipo autobusais ir ekspresais - 21-26 centai.

Kainas didins spalį

L.Skardžiuko teigimu, rugpjūtį bus peržiūrimi maršrutai. Jei Kainų komisija leistų didinti maksimalius tarifus, apie 3-8 proc. bilietų kainos gali šoktelėti nuo spalio. Dabar esą labai sunku pasakyti, kada, kiek ir kokių maršrutų bilietai brangs.

"Kai žinosime, kiek ir ar apskritai, ar mums leis didinti tarifus, skaičiuosime maršrutų pelningumą, keleivių skaičių ir kitus rodiklius. Kur negalima, kainų apskritai nekelsime, vienų maršrutų bilietų kainas didinsime 3 proc., kitų - 5 ar 8 proc. Daugiausiai - 10 proc. Pavyzdžiui, bilietai į Vilnių dažniausiai brangsta puse lito. Jei anksčiau buvo 19,5 lito, tai dabar - 20 litų", - aiškino "Kautros" vadovas. Vežėjų prašoma maksimali tarifų riba, autobusų bilietų kainas leistų didinti apie 20 proc.

"Turime gana nuostolingų maršrutų, bet jų tikriausiai apskritai nebranginsime, nes tai nieko nepakeistų. Tuose kaimuose gyvena penkios bobutės, kurios ir taip už bilietą pinigų vos sukrapšto. Bet mažinti tikrai nemažinsime", - pridūrė L.Skardžiukas.

Taktika - litas po lito

Degalų kainas keikia ir Vilniaus vežėjai. "Tolimojo keleivinio transporto kompanijos" ("Toks") ekonomikos direktoriaus Jono Masiuko teigimu, įmonė balansuoja ant pavojingos ribos, tačiau nuostolių dar nepatiria. Dėl to bilietai bus branginami tik kompensuojant padidėjusias išlaidas.

"Autobusas degina apie 30 litrų dyzelino šimtui kilometrų. Įsivaizduokite, ką mums reiškia mokėti 4 litus už litrą degalų. O per dieną autobusas nuvažiuoja ne vieną šimtą kilometrų, - kalbėjo J.Masiukas. - Mūsų verslui tai yra peilis po gerkle. Dar reikia įvertinti, kad mūsų klientai - ne pats turtingiausias gyventojų sluoksnis. Turtingieji važinėja nuosavais automobiliais."

Jis tikino, kad "Toks" nepuls tuštinti klientų kišenių, ir vos gavusi leidimą kompanija bilietų nebrangins, tačiau pripažino, kad maždaug po 2 savaičių arba mėnesio bilietai vis dėlto brangs. Tačiau pažadėjo, kad kainos kils nedaug - apie 1-1,5 lito. Kainos skirtinguose maršrutuose didės nevienodai.

"Galime klientus pribaigti, bet mums jų reikės ir rytoj. Tai geriau dabar pakelsime litu, po pusmečio ar metų pridėsime dar litą", - sakė "Toks" ekonomikos direktoriaus.

Brangsta traukinių bilietai

Vežėjai autobusais skundžiasi didžiausiu konkurentu - valstybės įmone "Lietuvos geležinkeliai". Esą šie veža pigiau ir nuvilioja dalį keleivių. Su nerimu stebima geležinkelių modernizacija ir vis greitėjantys traukiniai, taigi ir trumpėjantis kelionės laikas. "Viskas būtų gerai, jei su mumis nekonkuruotų valstybė ("Lietuvos geležinkeliai" - red. past.). Mes niekaip jų negalim nugalėti, nes geležinkelius remia valstybė, jie turi Europos pinigų, o mes už savo dirbame", - guodėsi J.Masiukas.

Savo ruožtu "Lietuvos geležinkeliai" dėl konkurencijos tik gūžčioja pečiais. Natūralu, kad šalyje veikia ir kelių, ir geležinkelių transportas. "Autobusų kompanijos bent pelno gauna, o "Lietuvos geležinkeliams" keleivių vežimas nuostolingas, ir ne valstybė, o mes patys viską padengiame iš kitų veiklų - apie 100 mln. litų kasmet", - vežėjų argumentus atrėmė "Lietuvos geležinkelių" ryšių su visuomene ir reklamos skyriaus specialistas Vidmantas Gudas.

Tačiau ir geležinkelininkai nebegali tverti nedidinę bilietų kainų. Kelionė į Kauną iki šiol kainavo 12 litų, į Klaipėdą - 44 litus ir tai buvo gerokai mažiau nei keliaujant autobusu. Tačiau, kaip paaiškino Vilniaus ir Kauno geležinkelio stočių informacijos darbuotojai, nuo rugpjūčio 12 d. traukinių bilietų kainos didės nuo 80 centų iki 2 litų. Kiek brangs kelionės traukiniu, priklauso nuo maršruto, tarkime, kelionės iš Vilniaus į Kauną kaina padidės 2 litais.