Degalinės griebėsi šantažo
Vairuotojų planuojamos protesto akcijos degalinių valdytojų neišgąsdino. Degalai gali dar labiau brangti, jeigu degalinėse bus uždrausta prekiauti alkoholiniais gėrimais.
Atsiims investicijas
Vakar šalies degalinėse dyzelino kaina priartėjo prie 4,5 lito ribos. Rekordines aukštumas šturmuoja ir benzinas, kurio kainos pasiekė 4,08 lito. Ir tai gali būti ne pabaiga.
Verslininkai, prekiaujantys naftos produktais, pareiškė būsią priversti dar labiau didinti degalų kainas ir atleisti didžiąją dalį darbuotojų, jeigu Seimas priims Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas ir uždraus degalinėse prekiauti alkoholiniais gėrimais. Degalinių savininkai neigia, kad tai savita šantažo forma.
Lietuvos verslininkų, prekiaujančių naftos produktais, sąjungos tarybos pirmininkas Algimantas Čaplinskas įspėjo, kad jeigu alkoholio degalinėse nebeliks, parduotuvės bus uždarytos, o prekybininkai bus priversti degalų litrą branginti apie 5 ct, nes reikės atsiimti į modernias prekyvietes investuotas lėšas.
Degalų piltųsi patys
„Tai - ne šantažas, o ekonominė logika ir elementarūs skaičiavimai. Alkoholio prekyba degalinėse sudaro 1-2 proc. viso šalyje parduodamo gėrimų kiekio. Dauguma degalinių parduotuvių ir šiuo metu dirba nuostolingai, tik viena kita miestų centruose skaičiuoja pelną. Parduotuvėse turi išlaikyti apie 8-12 darbuotojų.
Tačiau jeigu neliks alkoholio, parduotuvių irgi neliks, o dauguma degalinių bus automatinės", - prognozavo Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.
M.Palijansko teigimu, stacionarias degalines rekonstravus į automatines, nukentėtų ir vairuotojai, nes šie nebegalėtų įsigyti automobiliui būtinų detalių ar įrankių.
„Šiuo metu nemažai svarstoma ir apie augančias degalų kainas. Su transportininkais, Ūkio bei kitų ministerijų atstovais ieškoma įvairiausių būdų ir priemonių, kaip nors keliolika centų sumažinti degalų kainą. Tačiau akivaizdu, kad priėmus minėtus įstatymo pakeitimus, tokios galimybės neliks, kadangi padidės degalinių tinklų veiklos sąnaudos", - valdžios vyrus perspėjo asociacijos prezidentas.
Pelnas - tik minimalus?
Apie galimybę degalinių valdytojams labiau susiveržti diržus, verslininkai nekalba. Nors „Mažeikių nafta" buvo paskelbusi duomenis, esą Lietuvos degalinių marža yra dukart didesnė nei Latvijoje, Estijoje ir Vokietijoje, prekybininkai tikina, kad realybė visai kitokia.
„Baltijos šalyse dirba tie patys degalinių tinklai, kurių kainodara labai panaši. Mūsų marža - 20 ct nuo litro, yra likusi dar nuo tų laikų, kai litras degalų kainavo 1,7-2 litus. Nėra iš kur sumažinti maržą. Kai brangsta degalai, degalinės kenčia ne mažiau nei vairuotojai. Mažesnės įmonės ypač sunkiai verčiasi", - tikino M.Palijanskas.
Sekmadienį Kaune vairuotojų inicijuota akcija, anot M.Palijansko, verslininkų pernelyg neišgąsdino ir degalinėms nuostolių neatnešė. Konkurencijos taryba stebi prekybininkų veiksmus, tačiau kol kas nėra pradėjusi tyrimo. Šis būtų inicijuotas tik tokiu atveju, jeigu kiltų įtarimų, kad degalinių valdytojai pažeidžia Konkurencijos įstatymą. Šalies prekybininkų apetitu prieš kelias savaites buvo suabejojęs susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius, raginęs valstybines institucijas atlikti tyrimą ir išsiaiškinti, kodėl brangsta naftos produktai.
Kioskai laukia bankroto
Sunkius laikus prognozuoja ir kioskuose dirbantys smulkieji verslininkai, iš kurių taip pat norima atimti teisę prekiauti alkoholiu.
Vilniaus mažosios prekybos asociacijos pirmininkės Ramutės Strolienės teigimu, uždraudus kioskuose prekiauti alkoholiniais gėrimais, žlugtų ne tik kioskai, bet ir juos aptarnaujančios didmeninės prekybos bendrovės ir į kioskus produkciją tiekiantys smulkieji aludariai, kurių gėrimų neparduoda didieji prekybos centrai.
„Lietuvoje šiuo metu yra išduota apie 80 licencijų alaus gamybai, bet nueikime į prekybos centrą ir ten rasime tik maždaug 6-7 gamintojų produkcijos. O kur visi kiti? Jie į didžiuosius prekybos centrus nepriimami, tad jiems tenka savo produkciją realizuoti kioskuose. Jei būtų priimtas tas įstatymas, tūkstančiai žmonių išeitų į bedarbių gretas", - aiškino R.Strolienė.