Degalinės griebėsi šantažo


2008-06-17
Li­na Na­vic­kai­tė
Degalinės griebėsi šantažo

Vai­ruo­to­jų pla­nuo­ja­mos pro­tes­to ak­ci­jos de­ga­li­nių val­dy­to­jų neiš­gąs­di­no. De­ga­lai ga­li dar la­biau brang­ti, jei­gu de­ga­li­nė­se bus už­draus­ta pre­kiau­ti al­ko­ho­li­niais gė­ri­mais.

At­siims in­ves­ti­ci­jas

Va­kar ša­lies de­ga­li­nė­se dy­ze­li­no kai­na priar­tė­jo prie 4,5 li­to ri­bos. Re­kor­di­nes aukš­tu­mas štur­muo­ja ir ben­zi­nas, ku­rio kai­nos pa­sie­kė 4,08 li­to. Ir tai ga­li bū­ti ne pa­bai­ga.
Vers­li­nin­kai, pre­kiau­jan­tys naf­tos pro­duk­tais, pa­reiš­kė bū­sią pri­vers­ti dar labiau di­din­ti de­ga­lų kai­nas ir at­leis­ti di­džią­ją da­lį dar­buo­to­jų, jei­gu Sei­mas priims Al­ko­ho­lio kont­ro­lės įsta­ty­mo pa­tai­sas ir už­draus de­ga­li­nė­se pre­kiau­ti al­ko­ho­liniais gėrimais. Degalinių savininkai neigia, kad tai savita šantažo forma.

Lie­tu­vos vers­li­nin­kų, pre­kiau­jan­čių naf­tos pro­duk­tais, są­jun­gos ta­ry­bos pir­mi­nin­kas Al­gi­man­tas Čap­lins­kas įspė­jo, kad jei­gu al­ko­ho­lio de­ga­li­nė­se ne­be­liks, par­duo­tu­vės bus už­da­ry­tos, o pre­ky­bi­nin­kai bus pri­vers­ti de­ga­lų lit­rą bran­gin­ti apie 5 ct, nes rei­kės at­siim­ti į mo­der­nias pre­ky­vie­tes in­ves­tuo­tas lė­šas.

De­ga­lų pil­tų­si pa­tys

„Tai - ne šan­ta­žas, o eko­no­mi­nė lo­gi­ka ir ele­men­ta­rūs skai­čia­vi­mai. Al­ko­ho­lio pre­ky­ba de­ga­li­nė­se su­da­ro 1-2 pro­c. vi­so ša­ly­je par­duo­da­mo gė­ri­mų kie­kio. Dau­gu­ma de­ga­li­nių par­duo­tu­vių ir šiuo me­tu dir­ba nuo­sto­lin­gai, tik vie­na ki­ta mies­tų cent­ruo­se skai­čiuo­ja pel­ną. Par­duo­tu­vė­se tu­ri iš­lai­ky­ti apie 8-12 dar­buo­to­jų.

Ta­čiau jei­gu ne­liks al­ko­ho­lio, par­duo­tu­vių ir­gi ne­liks, o dau­gu­ma de­ga­li­nių bus au­to­ma­ti­nės", - pro­gno­za­vo Lie­tu­vos naf­tos pro­duk­tų pre­ky­bos įmo­nių aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas Min­dau­gas Pa­li­jans­kas.

M.Pa­li­jans­ko tei­gi­mu, sta­cio­na­rias de­ga­li­nes re­konst­ra­vus į au­to­ma­ti­nes, nu­ken­tė­tų ir vai­ruo­to­jai, nes šie ne­be­ga­lė­tų įsi­gy­ti au­to­mo­bi­liui bū­ti­nų de­ta­lių ar įran­kių.

„Šiuo me­tu ne­ma­žai svars­to­ma ir apie au­gan­čias de­ga­lų kai­nas. Su trans­por­ti­nin­kais, Ūkio bei ki­tų mi­nis­te­ri­jų at­sto­vais ieš­ko­ma įvai­riau­sių bū­dų ir prie­mo­nių, kaip nors ke­lio­li­ka cen­tų su­ma­žin­ti de­ga­lų kai­ną. Ta­čiau aki­vaiz­du, kad priė­mus mi­nė­tus įsta­ty­mo pa­kei­ti­mus, to­kios ga­li­my­bės ne­liks, ka­dan­gi pa­di­dės de­ga­li­nių tink­lų veik­los są­nau­dos", - val­džios vy­rus per­spė­jo aso­cia­ci­jos pre­zi­den­tas.

Pel­nas - tik mi­ni­ma­lus?

Apie ga­li­my­bę de­ga­li­nių val­dy­to­jams la­biau su­si­verž­ti dir­žus, vers­li­nin­kai ne­kal­ba. Nors „Ma­žei­kių naf­ta" bu­vo pa­skel­bu­si duo­me­nis, esą Lie­tu­vos de­ga­li­nių mar­ža yra du­kart di­des­nė nei Lat­vi­jo­je, Es­ti­jo­je ir Vo­kie­ti­jo­je, pre­ky­bi­nin­kai ti­ki­na, kad rea­ly­bė vi­sai ki­to­kia.
„Bal­ti­jos ša­ly­se dir­ba tie pa­tys de­ga­li­nių tink­lai, ku­rių kai­no­da­ra la­bai pa­na­ši. Mū­sų mar­ža - 20 ct nuo lit­ro, yra li­ku­si dar nuo tų lai­kų, kai lit­ras de­ga­lų kai­na­vo 1,7-2 li­tus. Nė­ra iš kur su­ma­žin­ti mar­žą. Kai brangs­ta de­ga­lai, de­ga­li­nės ken­čia ne ma­žiau nei vai­ruo­to­jai. Ma­žes­nės įmo­nės ypač sun­kiai ver­čia­si", - ti­ki­no M.Pa­li­jans­kas.

Sek­ma­die­nį Kau­ne vai­ruo­to­jų ini­ci­juo­ta ak­ci­ja, anot M.Pa­li­jans­ko, vers­li­nin­kų per­ne­lyg neiš­gąs­di­no ir de­ga­li­nėms nuo­sto­lių neat­ne­šė. Kon­ku­ren­ci­jos ta­ry­ba ste­bi pre­ky­bi­nin­kų veiks­mus, ta­čiau kol kas nė­ra pra­dė­ju­si ty­ri­mo. Šis bū­tų ini­ci­juo­tas tik to­kiu at­ve­ju, jei­gu kil­tų įta­ri­mų, kad de­ga­li­nių val­dy­to­jai pa­žei­džia Kon­ku­ren­ci­jos įsta­ty­mą. Ša­lies pre­ky­bi­nin­kų ape­ti­tu prieš ke­lias sa­vai­tes bu­vo sua­be­jo­jęs su­si­sie­ki­mo mi­nist­ras Al­gir­das But­ke­vi­čius, ra­gi­nęs vals­ty­bi­nes ins­ti­tu­ci­jas at­lik­ti ty­ri­mą ir iš­siaiš­kin­ti, ko­dėl brangs­ta naf­tos pro­duk­tai.

Kios­kai lau­kia bank­ro­to

Sun­kius lai­kus pro­gno­zuo­ja ir kios­kuo­se dir­ban­tys smul­kie­ji vers­li­nin­kai, iš ku­rių taip pat no­ri­ma atim­ti tei­sę pre­kiau­ti al­ko­ho­liu.

Vil­niaus ma­žo­sios pre­ky­bos aso­cia­ci­jos pir­mi­nin­kės Ra­mu­tės Stro­lie­nės tei­gi­mu, už­drau­dus kios­kuo­se pre­kiau­ti al­ko­ho­li­niais gė­ri­mais, žlug­tų ne tik kios­kai, bet ir juos ap­tar­nau­jan­čios did­me­ni­nės pre­ky­bos bend­ro­vės ir į kios­kus pro­duk­ci­ją tie­kian­tys smul­kie­ji alu­da­riai, ku­rių gė­ri­mų ne­par­duo­da di­die­ji pre­ky­bos cent­rai.

„Lie­tu­vo­je šiuo me­tu yra iš­duo­ta apie 80 li­cen­ci­jų alaus ga­my­bai, bet nuei­ki­me į pre­ky­bos cent­rą ir ten ra­si­me tik maž­daug 6-7 ga­min­to­jų pro­duk­ci­jos. O kur vi­si ki­ti? Jie į di­džiuo­sius pre­ky­bos cent­rus ne­prii­ma­mi, tad jiems ten­ka sa­vo pro­duk­ci­ją rea­li­zuo­ti kios­kuo­se. Jei bū­tų priim­tas tas įsta­ty­mas, tūks­tan­čiai žmo­nių išei­tų į be­dar­bių gre­tas", - aiš­ki­no R.Stro­lie­nė.