„Made in Kaunas“ nyksta


2008-08-05
Mantas Tomkūnas
„Made in Kaunas“ nyksta

"Kauno asorti" ir "Kauno duona" - vieninteliai produktai, tebegarsinantys Kauną kaip prekės ženklą. Didžioji dalis "brendų", kuriuose dominavo žodis Kaunas, per du dešimtmečius išnyko. Kodėl?

Prarado savo šarmą

Verslininkai teigia, kad sovietiniai laikai negrįžtamai praėjo, todėl Kauno kaip prekės ženklo atgimimo tikėtis neverta. Esą tai buvę daugiausia regionui skirti produktai. Šiais laikais Kaune gamybą plėtojantys verslininkai savo prekes parduoda visoje Lietuvoje (ir ne tik), todėl ir pavadinimai joms dažniausiai renkami tokie, kurie tiktų platesnei rinkai.

"Savo produkciją platiname visoje Lietuvoje, todėl, pavyzdžiui, klaipėdiečiams prekės ženklas su Kauno vardu nebūtų nei mielas, nei priimtinas. Ir ateityje neplanuojame naujų gaminių su miesto pavadinimu. Kauno pavadinimas prekės ženkle yra aktualesnis tiems, kas prekiauja Kauno regione", - svarstė kepyklos "Mentora" savininkas Gintaras Bašinskas.

Kad Kauno kaip prekės ženklo pozicijos per pastaruosius du dešimtmečius susilpnėjo, pripažįsta ir ekonomikos teoretikai. Tačiau jie pastebi, kad šio ženklo ateitis vėl taps šviesi, jeigu to panorės patys Kauno verslininkai.

"Kaunas yra Kaunas - seniai visiems žinomas posakis, tačiau pastaruoju metu miestas kaip "brendas" yra praradęs savo šarmą, - mano Vytauto Didžiojo universiteto Ekonomikos ir vadybos fakulteto docentas Arvydas Bakanauskas. - Sovietmečiu Kauno ženklas turėjo geresnį įvaizdį. Kalbant apie ateitį, Kaunas kaip prekės ženklas turi perspektyvą, tačiau tam reikia didelių investicijų. Jomis turėtų pasirūpinti suinteresuoti verslininkai, nes Kauno valdžia to padaryti nepajėgtų."

A.Bakanauskas pabrėžė, kad žinomų prekės ženklų "Audimas" ir "Žalgiris" autoriai - taip pat kauniečiai. Šie ženklai yra žinomi toli už Lietuvos ribų. Nepavykusiu kaunietišku ženklu A.Bakanauskas pavadino socialinę reklamą miesto gatvėse "Kaunieti, niekada nepasiduok" bei "Ir Kaune galima gyventi".

Mėgsta visa Lietuva

 

 

 

 

 

 

Nors prekių, kurių pavadinimuose dominuotų Kauno vardas, pastaruoju metu nėra daug, tačiau kai kurie ženklai iki šių dienų išliko žinomi ir populiarūs. Šokoladinių saldainių "Kauno asorti" gamybą galima pavadinti sėkmės istorija.

Tarptautinė bendrovė "Kraft Foods", įsigijusi Kauno konditerijos fabriką, šių saldainių gamybos nenutraukė. Atvirkščiai - "Kauno asorti" vadina vienu sėkmingiausių Lietuvos rinkoje.

"Saldainiai "Kauno asorti" - vieninteliai šiuo metu gaminami mūsų įmonėje, kurių pavadinime yra Kauno vardas. Saldainiai yra populiarūs daugelį metų ir žmonės toliau juos sėkmingai perka. Tai lemia ne tik geras prekės ženklas, bet ir aukšta gaminio kokybė, - įsitikinęs "Kraft Foods Lietuva" Korporacinių reikalų skyriaus projekto vadovas Baltijos šalims Marius Giržadas. - Nesame atlikę tyrimo, kuriame mieste saldainiai "Kauno asorti" populiariausi, bet tai tikrai visoje Lietuvoje mėgstamas produktas."

Daugelis Lietuvos kepyklų iki šiol kepa "Kauno duoną". Kitaip nei saldainiams, šios duonos gamybai patentas nereikalingas. Tačiau per daugelį metų duonos valgymo įpročiai Lietuvoje smarkiai pakito, todėl mėgstančių šią rūgščią juodą duoną labai sumažėjo.

"Kauno duoną" gaminame pagal senąjį receptą, pardavinėjame ją visoje Lietuvoje. Ši duona iki šiol išliko viena žinomiausių Lietuvoje, tačiau pastaraisiais metais keitėsi žmonių skoniai, todėl "Kauno duonos" pirkėjais liko tik tie, kuriems labiau patinka rūgštesnė duona. Duonai, kuri gaminama pagal tradicinę receptūrą, atėjo ne patys geriausi laikai. "Kauno duona" geriausiai perkama centrinėje Lietuvoje", - aiškino "Mentoros" kepyklos savininkas G.Bašinskas.

Populiarūs savam regione

Kauno atvaizdą ar pavadiname ryškiai išskirtą miesto vardą vartoja ir verslininkai, kurie savo produkciją platina daugiausia Kauno regione.

"Kadangi esame nedidelė regioninė alaus darykla, tai Kauno pavadinimas neša mums sėkmę, - tvirtino alaus daryklos "Kauno alus" rinkodaros direktorius Gitnautas Staniulis. - "Kauno" pavadinimu leidžiamas alus yra vienas populiariausių. Daugiausia šio alaus nuperkama Kaune. Kiti alaus rūšių pavadinimai "Pilis", "Tvirtovė" taip pat asocijuojasi su mūsų miestu. Ateityje, jei alaus gamybos tradicijos išliks panašios, tikrai nekeisime pavadinimų."

Alaus darykla "Ragutis" Kauno regione taip pat parduoda daugiausia produkcijos, tačiau jos gaminiuose Kauno vardas neatsispindi.

"Kauno regione parduodame apie 48 procentus viso Lietuvoje parduodamo mūsų alaus, didžioji dalis jo išgeriama Kaune. Ypatingai baruose jaučiamas Kaune pagaminto alaus poreikis. Tai galima vadinti kauniečių patriotizmu, - džiaugėsi alaus daryklos "Ragutis" prekybos ir marketingo direktorius Dalius Rutkauskas. - Turime užpatentavę alų su senojo Kauno vaizdu, bet jo kol kas neverdame."

Pasak D.Rutkausko, alų, kurio pavadinime būtų vien Kauno motyvai, būtų sunku sėkmingai pardavinėti visoje Lietuvoje. Esą reikėtų skirti daug lėšų tokio alaus reklamai ir neaišku, ar tai atsipirktų. "Nesame maža gamykla, kuri verda alų nedideliais kiekiais", - pastebėjo D.Rutkauskas.

Lenkams registruoti neleistų

Valstybiniame patentų biure iš viso yra registruota apie 300 prekių ženklų su Kauno vardu. Tačiau įregistruoti tokį prekės ženklą nėra paprasta. Prekės ženklu nebūtų pripažintas vien tik užrašas.

"Prekės ženklas gali būti sudarytas iš žodžių, skaitmenų, grafinių ženklų, spalvų ir jų derinio. Vienas žodis - Kaunas - nebūtų įregistruotas kaip prekės ženklas, - aiškino Valstybinio patentų biuro ekspertizių poskyrio ekspertė Laima Žulpienė ir pridūrė: - Atsižvelgiama ir į tai, iš kur yra pareiškėjas. Jeigu jis, pavyzdžiui, iš Lenkijos, o nori registruoti Kauno prekinį ženklą, tai būtų vertinama kaip vartotojo klaidinimas."

Ekspertės pastebėjimu, lietuvių registruojami prekių ženklai dažnai būna neoriginalūs, dažniausiai apsiribojama paprastais užrašais, nesigilinant į ženklo estetiką.