Olimpinės žaidynės - proga užsidirbti


2008-07-31
Gintautas Degutis
Olimpinės žaidynės - proga užsidirbti

Artėjant Pekino olimpinėms žaidynėms prie starto linijos rikiuojasi ne tik sportininkai, svarbiausiam sporto įvykiui rengiasi ir sirgaliai bei verslininkai. Pamažu olimpinė karštinė jaučiama Lietuvos miestų gatvėse - jose ima daugėti automobilių, padabintų trispalvėmis. Iš anksto pasirengę svarbiausiam sporto pasaulyje įvykiui verslininkai jau skaičiuoja gražų uždarbį: graibstomos paskutinės kelionės į olimpiadą, o tautinė ir olimpinė atributika tiesiog šluojama nuo parduotuvių lentynų.

Kaina - ne rodiklis

Kelionėmis į olimpines žaidynes Kinijoje prekiaujanti kelionių agentūra "Baltic Clipper" trina rankomis. Nepaisant prastėjančios šalies ekonominės situacijos, atsirado nemažai žmonių, kurie už galimybę atsidurti olimpinių žaidynių sūkuryje nepagailėjo net 13-19 tūkst. litų. Tiek kainuoja 9-12 dienų kelionė į Kinijos sostinę.

Iki žaidynių likus mažiau kaip dviem savaitėms, buvo parduota per 500 kelialapių.
"Lietuviams aktualiausios vyrų ir moterų krepšinio varžybos. Krepšinio aistruoliams jų mėgstamos komandos laimėjimas - neįkainojamas. Taigi krepšinio gerbėjų į olimpiadą vyksta daugiausia. Nemažo susidomėjimo sulaukė ir lengvosios atletikos, bokso ir irklavimo rungtys", - teigė agentūros "Baltic Clipper" specialiųjų projektų vadovė Asta Žirlytė.

Kitos agentūros maždaug 9-12 dienų keliones į Kiniją (Pekiną, Šanchajų) siūlo už 7-10 tūkst. litų. Tačiau jas pasirinkę keliautojai olimpiados aistrų neišvys - tai pažintinės kelionės. Vykti patiems dar pigiau, tačiau patartina iš anksto rezervuoti kambarius viešbučiuose ir bilietus į varžybas.

Pastaruosius Lietuvoje parduoda oficialus olimpinių žaidynių bilietų platintojas "Baltic Clipper". Agentūra visų bilietų dar nepardavė. Tačiau į atidarymo ir uždarymo ceremonijas, vyrų krepšinio ketvirtfinalio, pusfinalio ir finalo varžybas jų jau nebeliko.

Keitėsi bilietais

Agentūros "Baltic Clipper" generalinio direktoriaus Romo Vitkausko teigimu, oficialieji olimpinių žaidynių agentai visame pasaulyje dar prieš pusantrų metų privalėjo užsakyti nustatytą bilietų skaičių. Tačiau pradėjus pardavinėti bilietus į rungtynes paklausa gerokai viršijo pasiūlą, todėl daugelis Europos šalių gavo mažiau nei 20 proc. užsakyto bilietų skaičiaus.

"Išaiškėjus sporto rungčių pogrupiams, varžovams ir konkrečiam varžybų laikui, visoje ES vyko tarptautiniai bilietų į olimpines rungtynes mainai. Olimpinių žaidynių bilietų pardavėjai įsigijo daugiau bilietų į savo šalių sirgaliams aktualias ir pamėgtas sporto varžybas, kurių trūko po pirminių bilietų pardavimo etapų", - aiškino R.Vitkauskas.

Olimpinės nuolaidos

Jau nuo liepos olimpines žaidynes reklamoms naudoja ir prekybos buitine, vaizdo bei garso technika tinklas "Topo centras". Prekybos tinklas olimpiniais "Topo centro" litais grąžina 31,5 proc. įsigytų prekių vertės. Už sukauptus litus rudenį bus galima sumokėti dalį prekių kainos.

"Pagrindinis mūsų partneris yra koncernas "Samsung". Šis elektronikos gamintojas taip pat yra ir olimpinių žaidynių bei jų transliacijų rėmėjas Lietuvoje. Taigi pasitarę nusprendėme surengti nuolaidų akciją, kadangi olimpinės žaidynės pastaruoju metu yra viena aktualiausių temų, akciją susiejome su jomis", - dienraščiui sakė "Topo centro" komunikacijos projektų vadovė Janina Sabaitė-Melnikovienė.

Pelningiausias - krepšinis

Nesnaudžia ir bankininkai. Prieš Pekino olimpines žaidynes bankas "DnB Nord" atnaujino Krepšinio indėlio akciją. Bankas siūlo indėlį, kurio palūkanos tiesiogiai susijusios su Lietuvos vyrų krepšinio rinktinės sėkme. Už kiekvieną mūsų rinktinės pergalę olimpiadoje, indėlio palūkanos didėja 0,1 proc. Pasibaigus žaidynėms iki indėlio termino pabaigos bus skaičiuojamos tokios palūkanos, kokios buvo nustatytos po paskutinių laimėtų rungtynių.

Tiesa, šį indėlį bankas sugalvojo dar gerokai anksčiau, ir siūlo jį prieš kiekvienas reikšmingesnes Lietuvos krepšinio rinktinės rungtynes. Artėjant olimpinėms žaidynėms nuspręsta atnaujinti reklaminę kampaniją.

Graibsto vėliavas

Olimpinis virusas neaplenkė ir sporto prekių parduotuvių. Prekybos tinklas "Sportland" prieš dvi savaites pradėjo prekiauti marškinėliais su Lietuvos krepšinio rinktinės simbolika.

Anot šias parduotuves valdančios bendrovės "Sport Line" rinkodaros vadovo Mykolo Ševčenkos, marškinėliai - viena populiariausių prekių.

"Jau pardavėme apie trečdalį visų marškinėlių. Iki olimpinių žaidynių pradžios sirgaliai, manau, išpirks visus ar bent jau 90 proc.", - įsistikinęs pašnekovas.

Trispalvėmis, marškinėliais, kepuraitėmis, šalikais, kojinėmis ir krepšinio kamuoliais su Lietuvos simbolika apsirūpino ir didieji šalies prekybos centrai. Šie atributai pastarosiomis dienomis tiesiog graibstomi. Populiariausi - marškinėliai, kepuraitės ir įvairių dydžių vėliavos. Prekybos tinklas "Rimi Lietuva" jau pardavė visas turėtas trispalves, tad užsakė papildomą siuntą.

Vėliavas gaminančios Kauno įmonės "Vellera" savininko Arūno Matušaičio teigimu, vėliavų pardavimas, palyginti su praeitais metais, padidėjo apie 30 proc. "Skaičiai labai netikslūs, bet jaučiame, kad mažmenininkai vėliavų užsako kur kas daugiau. Prieš olimpiadą paklausa veikiausiai gerokai išaugo", - teigė jis. Populiariausios esą vėliavėlės, tvirtinamos prie automobilių, natūralaus dydžio valstybinės trispalvės ir mažos popierinės veliavėlės.

Mažieji sirgaliai

Drabužių su Lietuvos simboliais galima nupirkti ir patiems mažiausiems sporto aistruoliams. Reklamos agentūra "Rodiklis" sukūrė ir savo firminėse parduotuvėse prekiauja seilinukais, šliaužtinukais ir vaikiškomis kepuraitėmis su užrašu "100 proc. lietuvis". Tiesa, tokių drabužių sukurta ir suaugusiesiems.

"Nė viename populiariausių Europos miestų - Milane, Barselonoje, Briuselyje ir kituose - nesu matęs nieko orginalaus. Visur pilna suvenyrinių marškinėlių. Tačiau ant jų dažniausiai būna tik miesto arba šalies pavadinimas, geriausiu atveju - dar ir miesto simbolika. Nusprendėme sukurti kažką išskirtinio. Pasiteisino, žmonės perka", - džiaugėsi "Rodiklio" generalinis direktorius Robertas Reklaitis.

Anot jo, labai populiarūs ir šalmai su gėrimų laikikliais bei kiti gaminiai su šalies atributika: šalikai, žiebtuvėliai, kuprinės, kepuraitės ir kiti. Tačiau bene populiariausi yra marškinėliai.

Vasaros olimpiada prasidės rugpjūčio 8 d. ir truks tris savaites. Vykstant žaidynėms bus išdalyta daugiau kaip 300 medalių, Pekine ir dar penkiuose regiono miestuose susirinks per 10,5 tūkst. geriausių pasaulio sportininkų, kovosiančių dėl prizinių vietų 28 sporto šakose.

Kelionės į Pekino olimpines žaidynes kainos

Agentūros "Baltic Clipper" planuojama 9-12 dienų kelionė (į kainą įskaičiuota: lėktuvo bilietas, gyvenimas viešbutyje Pekino centre, pervežimas, viza, draudimas, ekskursijos, bilietai į rungtynes ir lietuviškai kalbančio gido paslaugos) 13-22 tūkst. litų. Visa olimpiada (agentūros "Baltic Clipper" planuojama 20 dienų kelionė) 19-33 tūkst. litų.

Lėktuvo bilietas į Pekiną apie 2 tūkst. litų.
Viešbučio kambario nuoma (para asmeniui dviviečiame kambaryje) nuo 570 litų.
Bilietai į rungtynes 25-255 litai (daugiausia kainuoja bilietai į lengvosios atletikos, plaukimo, nardymo ir fechtavimo varžybas). Kinijoje pigiausi bilietai kainuoja apie 1,3 JAV dolerio (apie 3 litus).
Kinijos viza nuo 160 litų.


Tautinės atributikos kainos

Marškinėliai 25-70
Kepuraitė 15-45
Žiebtuvėlis 3-4
Apyrankė 3-15
Seilinukas 12
Šliaužtinukai 27
Kūdikių marškinėliai 29
Vėliava 6-70
Šalikas 20-35
Šalmas su gėrimų laikikliu 89

Pasiruošimas olimpiadai

2008 m. olimpinės žaidynės vyks Kinijos sostinėje Pekine - viename labiausiai užterštų pasaulio miestų. 15 mln. gyventojų megapolį dengia smogas. Miesto gatvėmis važinėja per 3,3 mln. automobilių ir kasdien išrieda po tūkstantį naujų.

Pekino valdžia Tarptautiniam olimpiniam komitetui pažadėjo, kad užterštumo problema bus išspręsta.

Dėl to, jau beveik dvi savaites Pekine ribojamas automobilių eismas: porinėmis savaitės dienomis miesto gatvėmis leidžiama važinėti tik transporto priemonėms, kurių valstybiniai numeriai baigiasi poriniu skaičiumi, neporinėmis - kurių numeriai baigiasi neporiniais skaitmenimis.

Maždaug mėnesį prieš žaidynes sustabdyta 150 cemento gamyklų veikla. O vykstant olimpiadai nedirbs dauguma Pekine įsikūrusių gamyklų.

Iki žaidynių pabaigos Kinijos sostinėje draudžiami bet kokie statybų ir remonto darbai. Nepaisant to, smogas virš miesto nesisklaido, o kai kurios šalys leido sportininkams pasirinkti dalyvauti žaidynėse ar ne. Mat smogas gali pakenkti sportininkų sveikatai.

112 restoranų, oficialiai paskirtų aptarnauti olimpiados svečius, uždrausta vaišinti lankytojus šunienos patiekalais. Kitoms maitinimo įstaigoms primygtinai rekomenduota atsisakyti šunienos iki rugsėjo. Taip buvo ir Seule 1988 m.

Ruošiantis žaidynėms gerokai praplėstas ir metro tinklas. Buvęs keturių metro linijų tinklas su 64 stotimis papildytas dar septyniomis linijomis, pastatyta per 80 naujų stočių.

Metro traukiniuose bus sumontuoti vaizdo ekranai, kuriuose bus transliuojamos naujienos ir olimpinių žaidynių rezultatai. Metro stotyse ir požeminiuose tuneliuose bus sumontuotos mobiliųjų telefonų stotys.

Pekino oro uoste "Capital" bus pastatytas naujas terminalas. Numatyta paleisti 11 automatinių po 83 keleivius talpinančių traukinių, vežiosiančių keleivius oro uosto teritorijoje.

Numatyti ir 38 nauji viešojo antžeminio transporto maršrutai, jungsiantys rungtynių vietas. Tarp varžybų vietų kursuos 2500 autobusų ir 4500 mikroautobusų, juos aptarnaus daugiau kaip 8000 vairuotojų.

Ketinama rekonstruoti ir prieš 30 metų statytą geležinkelį. Šiam projektui išleista daugiau kaip 400 mln. eurų (beveik 1,4 mlrd. litų). Užtat į Kinijos iždą jau plūsta didžiulės sumos iš televizijos bendrovių, kovojančių dėl teisės rodyti olimpines žaidynes.

JAV kanalas NBC sumokėjo kinams 894 mln. JAV dolerių (beveik 1,9 mlrd. litų), o europiečių EBU - 443 mln. JAV dolerių (beveik 1 mlrd. litų). Dėl to didieji transliuotojai jau diktuoja sąlygas. Lengvosios atletikos ar plaukimo varžybų finalai vyks patogiausiu JAV žiūrovams laiku. Tai reiškia, kad europiečiai, norintys stebėti šiuos finalus tiesiogiai, turės prie televizorių sėsti paryčiais.

Per žaidynes tvarką Pekine palaikys 100 tūkst. milicininkų ir dar tiek pat kariškių. Planuojama, kad dar apie 900 tūkst. Pekino gyventojų budriai seks kaimynus ir turistus.

Faktai

- Žaidynių atidarymo ceremonija numatyta 2008 m. rugpjūčio 8 d. 20 val. 8 min. 8 sek. vietos laiku (2008 08 08 08.08:08)

- Iš viso pasaulyje planuojama parduoti apie 87 mln. bilietų į olimpines žaidynes.
- Vietos žiniasklaidos teigimu, 80 km aplink Pekiną nebėra laisvų viešbučių kambarių.

- Olimpinių žaidynių emblema pavadinta Šokančiu Pekinu. Ji sudaryta iš Kinijos tradicinių elementų: raudono fono ir kaligrafiškai parašyto hieroglifo - žodžio "jing", reiškiančio "valstybės sostinė" ir primenančio sportininko figūrą. Jo "išskėstos rankos" simbolizuoja kvietimą į Kiniją.

- Olimpinių žaidynių simboliais išrinkti penki "Fuwa" (laimės lėlės - kinų k.), simbolizuojantys olimpinių žiedų spalvas. Penki "Fuwa" reiškia penkis Kinijos filosofijos elementus: Beibei, Jingjing, Huanhuan, Yangying ir Nini. Jie taip pat įkūnija žuvį, didžiąją pandą, ugnį, Tibeto antilopę ir kregždę. Kiekvienos lėlių vardo pirmus skiemenis ištarus paeiliui gaunama frazė "Beijing huanying ni", kuri išvertus reiškia "Pekinas jus kviečia".