Mįslingas mašinų maištas


2008-07-17
To­mas Ja­ru­se­vi­čius
Mįslingas mašinų maištas

Vie­nu me­tu de­šim­tys ma­ši­nų ne­pak­lu­so sa­vo šei­mi­nin­kams. Ma­si­nis au­to­mo­bi­lių ap­sau­gos sis­te­mų ge­di­mas iš­gąs­di­no vai­ruo­to­jus: gal tai va­gių dar­bas?

Įta­rė nu­sė­dus ba­te­ri­ją

Ant­ra­die­nį va­ka­re Kau­no pa­kraš­čiuo­se de­šim­tys vai­ruo­to­jų su­si­dū­rė su ne­kas­die­niu reiš­ki­niu - no­rė­da­mi už­ra­kin­ti ar at­ra­kin­ti sa­vo au­to­mo­bi­lius, ne­ga­lė­jo to pa­da­ry­ti ap­sau­gos sis­te­mų pul­te­liais, mat šie ne­vei­kė. Keis­čiau­sia, kad tuo pat me­tu truk­džiai pa­ste­bė­ti gre­ta Kur­šių gat­vė­je esan­čio pre­ky­bos cent­ro „Nor­fa" ir už pus­ki­lo­met­rio, ki­to­je Is­lan­di­jos plen­to pu­sė­je esan­čio­je pre­ky­bos ir lais­va­lai­kio cent­ro „Me­ga" au­to­mo­bi­lių sto­vė­ji­mo aikš­te­lė­je.

„Į to­kią si­tua­ci­ją pa­te­kau pir­mąkar­t.  Išė­jau iš „Nor­fos" ir ke­ti­nau pa­siim­ti au­to­mo­bi­ly­je li­ku­sį mai­še­lį pir­ki­niams, ta­čiau sig­na­li­za­ci­jos pul­te­liu nie­kaip neat­si­ra­ki­nau du­re­lių. Nu­ta­riau tai pa­da­ry­ti tie­siog rak­te­liu. Tuo­met ėmė kauk­ti ma­ši­nos sig­na­li­za­ci­jos si­re­na. Pir­ma min­tis, šo­vu­si į gal­vą,- nu­sė­do pul­te­lio ba­te­ri­ja, - pa­sa­ko­jo kau­nie­tis vai­ruo­to­jas Eval­das Mo­tie­jū­nas. - Ne­su­sip­ra­ti­mas tę­sė­si to­liau. Nors dar tu­rė­jau grįž­ti į par­duo­tu­vę, bet ty­čia iš­va­žia­vau iš aikš­te­lės, ma­ny­da­mas, kad sig­na­li­za­ci­ja sa­vai­me su­si­tvar­kys.

Taip ir at­si­ti­ko - už ke­lių šim­tų met­rų vis­kas vei­kė, lyg nie­ko ne­bū­tų bu­vę. Tuo­met vėl grį­žau į par­duo­tu­vę, o čia sig­na­li­za­ci­ja ir vėl ne­be­vei­kė spau­dant pul­te­lio myg­tu­kus." Tik tuo­met E.Mo­tie­jū­nas at­krei­pė dė­me­sį į au­to­mo­bi­lių sto­vė­ji­mo aikš­te­lė­je triū­sian­čius po­li­ci­jos pa­tru­lius. Pa­rei­gū­nai tal­ki­no į bė­dą pa­kliu­vu­sioms mo­te­rims ir ki­tiems vai­ruo­to­jams - stū­mė jų trans­por­to prie­mo­nes į gat­vę. Už ke­lių šim­tų met­rų nuo pre­ky­bos cent­ro ma­ši­nų sig­na­li­za­ci­jos vėl pra­dė­da­vo veik­ti lyg nie­kur nie­ko.

Kiek­vie­ną at­va­žia­vu­sį pir­kė­ją pa­rei­gū­nai įspė­da­vo, kad ga­li kil­ti au­to­mo­bi­lių ap­sau­gos sis­te­mos pro­ble­mų ir pa­tar­da­vo sta­ty­ti au­to­ma­ši­ną to­lė­liau. Iki vė­laus va­ka­ro dir­bę tei­sė­sau­gi­nin­kai ati­džiai ap­žiū­ri­nė­jo ne tik gre­ta „Nor­fos" sto­vin­čius au­to­mo­bi­lius, bet ir ki­to­je Kur­šių gat­vės pu­sė­je sau­go­mo­je sto­vė­ji­mo aikš­te­lė­je pa­lik­tas trans­por­to prie­mo­nes. Pro lan­gus į sa­lo­nus aky­lai dai­rę­si vie­šo­sios tvar­kos ser­gė­to­jai ieš­ko­jo, ar ku­ria­me nors au­to­mo­bi­ly­je nė­ra pa­lik­tas koks įmant­rus elekt­ro­ni­nis įren­gi­nys, ga­lė­jęs su­kel­ti truk­džius.

Nus­tū­mė į ato­kes­nę vie­tą

To­kia pa­ti si­tua­ci­ja pa­ste­bė­ta ir PLC „Me­ga" priei­go­se. Čia kau­nie­tė Auš­ri­nė Man­čins­kie­nė pa­sa­ko­jo su sa­vo at­ža­la bu­vu­si ki­ne, o po to, apie 18 val., irgi su­si­dū­ru­si su ana­lo­giš­ka kliū­ti­mi. Mo­te­ris pa­sa­ko­jo taip pat pir­miau­siai pa­ma­niu­si, kad su­ge­do sig­na­li­za­ci­jos pul­te­lis. Vai­ruo­to­ja te­le­fo­nu su­si­sie­kė su vy­ru ir pa­pra­šė at­vež­ti at­sar­gi­nius au­to­mo­bi­lio rak­te­lius. Tik ge­ro­kai vė­liau mo­te­ris su­pra­to, jog to­kių pa­čių ne­lai­mė­lių yra ne vie­na de­šim­tis.

„Su vai­ku įė­jo­me į vi­dų. Prie „Me­gos" in­for­ma­ci­jos cent­ro bū­riavosi dar ke­lios mer­gi­nos, mė­gi­nu­sios pri­si­skam­bin­ti pre­ky­bos cent­ro ap­sau­gos dar­buo­to­jams. Nu­gir­du­si vie­ną jų nuo­gąs­tau­jant, esą to­kiu bū­du ga­li nu­si­kal­tė­liai ske­nuo­ti ap­sau­gos sis­te­mų daž­nius, grį­žau at­gal prie sa­vo­jo au­to­mo­bi­lio.

Tuo me­tu į gre­ta bu­vu­sią lais­vą sto­vė­ji­mo vie­tą at­va­žia­vo du vy­rai. Pa­ma­čiau, kad jiems ne­pa­vyks­ta už­ra­kin­ti sa­vo­jo au­to­mo­bi­lio. Pa­sa­kiau, kad čia vyks­ta kaž­kas neaiš­kaus. Jie­du pa­va­žia­vo ke­lio­mis ei­lė­mis to­liau, o ten kuo pui­kiau­siai vis­kas vei­kė. Tuo­met pa­slau­gūs vy­rai atė­jo ir pa­siū­lė nu­stum­ti ato­kiau ir ma­ną­ją ma­ši­ną, nors ji tuo me­tu gar­siai kau­kė. Vos už ke­lias­de­šim­ties met­rų at­si­ga­vo ir ma­niš­kės sig­na­li­za­ci­ja", - va­ka­rykš­tės die­nos įspū­džiais da­li­jo­si A.Man­čins­kie­nė.

Mo­te­ris sa­kė iš PLC „Me­ga" in­for­ma­ci­jos cent­ro dar­buo­to­jų jo­­kios pa­guo­dos neiš­gir­du­si. Pap­ra­šiu­si ap­sau­gi­nin­kų te­le­fo­no nu­me­rio, ji teiš­gir­do paaiš­ki­ni­mą, esą jie aiš­ki­na­si su­si­da­riu­sią si­tua­ci­ją.

A.Man­čins­kie­nė sa­kė to­kį ku­rio­zą pa­ty­ru­si pir­mą kar­tą: „Keis­ta, kad nie­kas ne­ban­dė ope­ra­ty­viai su­si­siek­ti su spe­cia­lio­sio­mis tar­ny­bo­mis, at­sa­kin­go­mis už ra­di­jo daž­nių prie­žiū­rą. Ma­čiau, kad esu ne vie­na in­ci­den­to įkai­tė. Daug žmo­nių su­ne­ri­mę vaikš­čio­jo apie sa­vo au­to­mo­bi­lius. At­va­žia­vęs ma­no vy­ras pa­skam­bi­no po­li­ci­jai, ta­čiau pa­rei­gū­nai at­sa­kė to­kio­je si­tua­ci­jo­je esan­tys be­jė­giai. Man da­bar jau bus bau­gu ten va­žiuo­ti, kad vėl ko nors pa­na­šaus ne­nu­tik­tų."

Gais­ro aliar­mas ne­su­si­jęs

Be­veik tuo pat me­tu PLC „Me­ga" nuai­dė­jo ra­gi­ni­mas lan­ky­to­jams pa­lik­ti pre­ky­bos cent­ro pa­tal­pas. Dau­ge­lis ėmė sie­ti aliar­mą su mis­tiš­kais au­to­mo­bi­lių sig­na­li­za­ci­jų truk­džiais. „Kau­no die­na" jau ra­šė, kad ne­se­niai „Me­go­je" taip pat bu­vo pa­si­gir­dę pra­ne­ši­mų apie eva­kua­ci­ją.

PLC „Me­ga" rin­ko­da­ros di­rek­to­rė Ra­sa Vyš­niaus­kie­nė pa­ti­ki­no, kad pa­sta­rie­ji du in­ci­den­tai tar­pu­sa­vy­je nie­kuo ne­su­si­ję: „In­for­ma­ci­ja dėl eva­kua­ci­jos pa­si­gir­do au­to­ma­tiš­kai, kai vie­no­je par­duo­tu­vių kraus­tę­si dar­buo­to­jai ne­ty­čia už­kliu­dė prieš­gais­ri­nį sky­de­lį. Pa­tal­po­se su­mon­tuo­ta mo­der­ni prieš­gais­ri­nė sis­te­ma, ku­ri, ki­lus net men­kiau­siai grės­mei, įspė­ja lan­ky­to­jus apie pa­vo­jų. Šį­kart jo ne­bu­vo, vis­kas ma­žiau nei po mi­nu­tės jau bu­vo su­tvar­ky­ta."

Anot R.Vyš­niaus­kie­nės, au­to­mo­bi­lių sto­vė­ji­mo aikš­te­lė­je ki­lęs in­ci­den­tas vei­kiau­siai su­si­jęs su kaž­ku­rios iš trans­por­to prie­mo­nių ap­sau­gos sis­te­mos ge­di­mu. Truk­džiai, blo­ka­vę ki­tų au­to­mo­bi­lių sig­na­li­za­ci­jas, lo­ka­li­za­vo­si ne­di­de­lė­je zo­no­je, maž­daug ties cent­ri­niu įė­ji­mu, o ki­to­se di­džiu­lės aikš­te­lės vie­to­se to­kių pro­ble­mų ne­pas­te­bė­ta.

„Aiš­ki prie­žas­tis nė­ra ži­no­ma. Ta­čiau vė­liau pa­ma­tė­me, kad, iš­stū­mus vie­ną au­to­mo­bi­lį, ki­tų ma­ši­nų sig­na­li­za­ci­jos pra­dė­jo veik­ti. Kaip mums aiš­ki­no Ry­šių re­gu­lia­vi­mo tar­ny­bos spe­cia­lis­tai, tai ir ga­lė­jo bū­ti pa­grin­di­nis truk­dys. Toks at­si­ti­ki­mas mū­sų te­ri­to­ri­jo­je pir­mas. Klien­tus ga­li­ma nu­ra­min­ti, kad ver­si­ja apie nu­si­kal­tė­lių kės­lus neį­ti­ki­ma. Mū­sų ži­nio­mis, iki šiol nė vie­nas au­to­mo­bi­lis iš „Me­gos" au­to­mo­bi­lių aikš­te­lės nė­ra pa­vog­tas", - aiš­ki­no R.Vyš­niaus­kie­nė.

Ga­lė­jo per­va­žiuo­ti ki­tur

Prie PLC „Me­ga" ne­su­sip­ra­ti­mai ki­lo apie 18 val., o už pus­ki­lo­met­rio, prie „Nor­fos" pre­ky­bos cent­ro, sig­na­li­za­ci­jos truk­džiai pa­ste­bė­ti maž­daug po va­lan­dos. Ti­kė­ti­na, kad ne­tvar­ką kė­lęs au­to­mo­bi­lis su ne­tvar­kin­ga sig­na­li­za­ci­ja ga­lė­jo nu­va­žiuo­ti ir su­sto­ti bū­tent čia. Juo­lab kad ne­to­lie­se yra mo­ka­ma ir sau­go­ma sto­vė­ji­mo aikš­te­lė. Ry­šių re­gu­lia­vi­mo tar­ny­bos at­sto­vai šį­kart tei­gė ne­spė­ję sa­vais me­to­dais nu­sta­ty­ti, kas ga­lė­jo pa­sė­ti są­my­šį tarp au­to­mo­bi­li­nin­kų.

„Vė­lų ant­ra­die­nio va­ka­rą apie in­ci­den­tą mū­sų tar­ny­ba bu­vo in­for­muo­ta, ta­čiau kiek pa­vė­luo­tai. Tuo­met si­tua­ci­ja jau bu­vo pa­si­tai­siu­si, tad už­fik­suo­ti ko­kių nors ra­di­jo truk­džių ne­bu­vo ga­li­my­bės. Dau­giau ko­men­tuo­ti šio įvy­kio ne­no­rė­čiau", - mįs­lin­gai nu­trau­kė po­kal­bį Ry­šių re­gu­lia­vi­mo tar­ny­bos Ra­di­jo spekt­ro kont­ro­lės de­par­ta­men­to Kau­no kont­ro­lės sky­riaus ve­dė­jas Juo­zas Dar­gis.


Ro­mual­das Leo­na­vi­čius
Ry­šių re­gu­lia­vi­mo tar­ny­bos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas

Mums to­kie at­ve­jai ži­no­mi. Tie­sa, jie kol kas la­bai re­ti. Pas­ta­ruo­ju me­tu au­to­mo­bi­liai tie­siog pri­far­ši­ruo­ti įvai­rios elekt­ro­ni­kos. Be to, juo­se su­mon­tuo­tos įvai­rios ap­sau­gos sis­te­mos, kar­tais net po ke­lias. Pa­kan­ka, kad bent vie­na­me au­to­mo­bi­lių esan­ti ap­sau­gos sis­te­ma su­strei­kuo­tų, ir au­to­ma­tiš­kai už­si­blo­kuos ap­lin­ki­niai au­to­mo­bi­liai.

Jei iš­stum­džius au­to­mo­bi­lius vis­kas su­si­tvar­kė, aki­vaiz­du, kad čia bū­ta to­kio at­ve­jo. Ti­kė­ti­na, kad bū­tent vie­nas jų ir ga­lė­jo tap­ti in­ci­den­to epi­cent­ru. Aiš­ku, šį­kart pro­ble­ma iš­spręs­ta at­si­tik­ti­nai, bet bū­tų ge­riau, kad ją tiks­liai kons­ta­tuo­tų mū­sų spe­cia­lis­tai. Pa­tar­tu­me au­to­mo­bi­lio šei­mi­nin­kui vyk­ti į re­mon­to dirb­tu­ves ir pa­nai­kin­ti ge­di­mą. Ant­raip ti­kė­ti­na, kad tai ga­li pa­si­kar­to­ti. Dar vie­na ir be­ne la­biau­siai ti­kė­ti­na ver­si­ja, dėl ko šį­kart ga­lė­jo iš­plis­ti truk­džių vei­ki­mo dia­pa­zo­nas, - mo­der­nios ap­sau­gos sis­te­mos, ap­rū­pin­tos va­di­na­muo­ju pei­dže­riu, ge­di­mas.

To­kie prie­dė­liai pra­ne­ša au­to­mo­bi­lių sa­vi­nin­kams apie su­vei­ku­sią sig­na­li­za­ci­ją. Pas­ta­rie­ji vei­kia daug di­des­niu ga­lin­gu­mu, tad „su­si­su­kus jų sme­ge­nims", truk­džiai ga­li bū­ti pa­siųs­ti žymiai to­liau - ne­be pen­kias­de­šim­ties ir ne šim­to met­rų spin­du­liu, o kur kas pla­čiau. Tre­čia ga­li­my­bė - pik­ti kės­lai. Ta­čiau jos ne­no­rė­čiau per­ne­lyg de­ta­li­zuo­ti. Jo­kia pa­slap­tis, kad yra įvai­rių įren­gi­nių, ga­lin­čių tam tik­rais dia­pa­zo­nais blo­kuo­ti įvai­raus ti­po daž­nius. Daž­niau su šiais at­ve­jais su­si­du­ria po­li­ci­jos kri­mi­na­lis­tai.